Hasonló tartalmaink emailfiókodba heti 1x!

Emailcímed 100% biztonságban

Profibarkács Piackutatás 2021 Tavasz

Kb. 25-30000 ember megkérdezésével és végül 2500 válaszadóval zárult a magyar barkácsolási szokásokról a Profibarkács.hu nagy tavaszi piackutatása, melyből rengeteg izgalmas dolog kiderült.
A kitöltők nagy része a Profibarkács.hu vásárlója, feliratkozója, illetve a Facebookos közösség tagja, de mivel a szabad piacon is hirdetve volt a kérdőív, ami nagyon hasonló eredményeket produkált, ezért úgy gondoljuk, hogy a hazai barkácsolókra igazak a lenti megállapítások, bár statisztikailag nem reprezentatív a felmérés. Nézzük az eredményeket!

A kitöltők 92,1 %-a férfi és 56,8 %-a 40 és 60 év közötti. Az átlag életkor 52,3 év. Ebből is látszik, hogy átlagos barkácsoló férfi nem a huszonévesek közül kerül ki, hanem már az otthonteremtést követően kezdenek el foglalatoskodni vele.

Tartalomjegyzék

barkácsoló koreloszlás
Az átlag életkor 52,3 év
helyi eloszlás
A kitöltők eloszlása megyék szerint

Az asztalos munka és a kertészkedés a menő!

Átlagosan 2,4 területhez értenek a kitöltők. A területek ezek voltak:

SzakmaJelölés%
Asztalos, ács111118,19%
Autószerelő, karosszéria lakatos vagy autófóliázó3916,40%
Ezermester94415,46%
Hideg vagy meleg burkoló3635,94%
Festő-mázoló-gipszkartonozó5408,84%
Kőműves3726,09%
Kertész85313,97%
Kézműves, hagyományőrző1101,80%
Lakatos vagy géplakatos5068,28%
Villanyszerelő, elektroműszerész66710,92%
Víz-gáz-fűtés szerelő2514,11%

A kitöltők közel 20 %-a imád fával, bútorlappal dolgozni, így elmondható, hogy ez a legkedveltebb barkácsolási forma. Ezt szorosan követi az ezermesteri munka, a kertészkedés és a villanyszerelés. Legkevesebben a víz-gáz-fűtés szereléshez és a kézműves, hagyományőrző munkákhoz értenek.

A barkácsolásra és kertészkedésre nyitott emberek 77 %-a hetente akár 2-4 alkalommal tevékenykedik a ház körül. Ami viszont érdekesség, hogy azok akik a munkájuk során szerszámokkal vagy gépekkel dolgoznak, otthon is többet barkácsolnak, míg azok akik a napjukat tanárként, orvosként vagy épp pénztárosként töltik, (tehát nem gépekkel dolgoznak) jellemzően kevesebbszer töltik szabadidejüket ház körüli teendőkkel.

otthoni barkácsolás
97,5% legalább alkalmanként barkácsol – de nem is vártuk másképp a kitöltőktől!

40 %-kal nőtt a barkácsolási és kertészkedési kedv a Covid-19 hatására! Nem is gondolnád melyik megyénkben a legjobban!


A piackutatás szerint az elmúlt egy évben a megkérdezettek 3,61 %-a állította, hogy kevesebb időt tölt a műhelyben vagy a kertben, míg 40,12 % pedig úgy nyilatkozott, hogy kicsit vagy akár sokkal többet barkácsol, kertészkedik.

barkács idő
Megnőtt a műhelyben töltött idő

A piackutatás kitért a kitöltő lakóhelyére is, így könnyedén kimutatható volt, hogy mely megyékben, hogyan alakult a járvány hatására a barkácsolási kedv. Bács-Kiskun, és  Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében élők szokásai változtak a legkevésbé az elmúlt 1 évben, míg Hajdú-Bihar és Heves megye lakói az országos átlaghoz képest minimálisan de kevesebb időt tudnak ház körüli teendőkkel és barkácsolással tölteni. Ezzel szemben Pest megyét és Budapestet is megvizsgálva jelentősen nőtt ezen tevékenységekre fordított idő, kiemelkedően a III. ,X., XI. kerületekben. De ahol a legnagyobb növekedés volt, tehát arányában az országos átlaghoz képest jóval többen jelölték meg, hogy kicsit vagy sokkal többet barkácsolok opciót, az a Komárom-Esztergom és Vas megye lakói. Ők az országos átlaghoz képest jóval többen, (közel 50%) választották a barkácsolást és kertészkedést szabadidejükben.

Óriásit növekedett az e-kereskedelem

Ahogyan az prognosztizálható volt a barkácsoláshoz szükséges eszközöket, szerszámokat és gépeket a kitöltők több mint 43 %-a a Covid-19 hatására már inkább webáruházból rendeli házhoz. 19,65 % eddig is kizárólag rendelt, így velük együtt a kitöltők több, mint 60%-a többet rendel, vagy kizárólag online szerez be. Tehát az internetes boltok térnyerése a barkács szektorban is egyre jelentősebb. Eddig elmondható volt, hogy a célközönség szívesen járt barkácsboltba, mert szereti kézbe venni a szerszámokat vásárlás előtt. 35,91% továbbra is elmegy, látható hogy, több mint a kitöltők harmada még mindig inkább a személyes kontaktot és vásárlást részesíti előnyben. 

vásárlási szokások
Erősen befolyásolta a vásárlási szokásokat a járvány

A megyék versenyében bejött a papírforma: az internetes webáruházból való rendelési hajlandóság Pest megyében és Budapesten nőtt legjobban, míg brutálisat esett Nógrád megye lakók esetében az országos átlaghoz képest. (Itt hozzátesszük, hogy Nógrádban eleve kevesebben laknak és a kitöltők száma összesen volt 2500 fő, így az extrém kilengések betudhatóak a kutatás hiányosságának is.)

Ha valaki egyszer belekezd nem tud leállni…

A barkácsolás és kertészkedés szerelmeseinek 45 %-ának több mint 10 gépből álló gyűjteménye van, de a 95 %-nak legalább 4 gép áll rendelkezésre. Ezek az eszközöket a felhasználók a középkategória felső szintjéről választják és jellemzően a legfontosabb, hogy ár-érték arányban úgy érezzék jó szerszámhoz jutottak, de szükség esetén akár hajlandóak többet fizetni, azért hogy kényelmes eszközt vegyenek maguknak.

Az olcsó, gagyi, kínai termékeket, beleértve a nagy áruházak saját márkás termékeit nagy ívből elkerülik és a piackutatásból egyértelműen kijött, hogy inkább az ismertebb márkákhoz vonzódnak. A legkedveltebb gépmárka ma Magyarországon a Makita és a Bosch. A Lidl és Aldi bolthálózat saját márkás termékeit sokan ismerik, de a vélemény nagyon megoszló – sokan szeretik, de sokan is csalódtak.

Érdekesség: kiderült, hogy a legjobb márkanevek azok, amiket az emberek úgy írnak, ahogy mondanak és csak pár szótagból állnak. Míg a kitöltők gyakorlatilag mind helyesen írták, hogy Makita, a Black & Decker már sokaknak gondot okozott.

Tanulságok a kutatásból

Összességében elmondható, hogy a barkácsolással vagy kertészkedéssel foglalkozó emberek tudatosan és tapasztalat alapján választják meg a szerszámaikat és ha valami egyszer bevált akkor szívesen ajánlják ismerőseiknek, vagy bővítik ugyanazon márkából a készletüket.

Magyarországon az otthoni barkácsolás, műhely munka eddig is népszerű volt, de az elmúlt egy évben még több embernek lett ideje vele foglalkozni, valószínűleg a bezártság és megnövekedett szabadidő miatt. Valószínűleg ez a járvány elmúltával visszacsökken.

Emellett látszik, hogy járvány óriási löketet adott az online térnyerésének. Évről-évre nőtt az online vásárlási kedv, azonban most legalább 3-5 évet ugrottunk mindössze pár hónap alatt. Tapasztalataink szerint pedig akinek beválik, már marad az online vásárlásnál, hiszen kényelmesebb és sokszor olcsóbb is, mint elmenni a boltba, az időhatékonyságról nem is beszélve.

További ötletek

Ne maradj le az újdonságokról!

Kérd email értesítőnket és kiküldjük legfrissebb barkácsötleteinket!